Dzelzceļš ir sava veida valsts valstī ar savu kārtību, saviem
noteikumiem un bieži vien arī likumiem. Īpaši liela nozīme tam bija kara
laikā, kad no dzelzceļa darbinieku rīcības bieži vien bija atkarīgs
stāvoklis frontē. Par dzelzceļa funkcionēšanas precizitāti atbild visi -
no parasta sliežu pārslēdzēja līdz valsts dzelzceļa priekšniekam. Taču
pie tik precīzas sistēmas pēkšņi notiek ārkārtējs gadījums - pazūd
vilciens!
Mīklainie 76 kilometri
«SU» sērijas tvaika lokomotīvi bija nepieciešams pārdzīt no Kaldimas
stacijas uz Usovas staciju. 76 kilometru lielais attālums parasti tika
veikts divu stundu laikā. Kad noteiktajā laikā lokomotīve Usovā
neieradās, stacijas dežurants sazinājās ar savu kolēģi Kaldimā, kurš
apgalvoja, ka lokomotīve izbrauca tieši pēc grafika - pulksten 2.30
naktī no 22. uz 23. aprīli 1944. gadā. Ņemot vērā lielo miglu, mašīnists
acīmredzot esot samazinājis ātrumu, un lokomotīve būšot kuru katru
mirkli.
Toreiz lokomotīvēm nebija rāciju, tāpēc ar tām sazināties nebija
iespējams. Taču visi apsekošanas varianti liecināja, ka ceļš ir brīvs.
Sakarā ar to, ka drīzumā tika gaidīts pretimbraucošs ešelons ar kravu
(posms bija kā Transsibīrijas maģistrāles atzars, bet satiksme pa to
nebija pārāk intensīva), lokomotīvei pa pēdām tika sūtīta motorizēta
drezīna. Tā laimīgi nokļuva līdz Usovas stacijai, pa ceļam neatrodot ne
mazākās pēdas, ko varēja atstāt lokomotīve.
Ārkārtējs gadījums
Nekavējoties tika informēti staciju priekšnieki, kā arī dzelzceļa
posma priekšnieks. Lokomotīve pazust nevarēja, jo nekādu sānu atzaru
starp Kaldimu un Usovu nebija. Taču lokomotīve pazuda!
Kad dienā migla izzuda, ar drezīnu tika apsekots katrs ceļa metrs. Nekādu avārijas pēdu! Dzelzceļš izrādījās pilnīgā kārtībā!
Ceļa apgaitnieki palīdzēja noskaidrot, ka lokomotīve pazuda posmā
starp Borščanovkas ciemu, kur vilcieni nekad neapstājās, un tiltu pār
Susankas upi. Šo ceļa posmu, kas ir deviņus kilometru garš,
dzelzceļnieki burtiski izložņāja. Nekādu pēdu! Nācās ziņot dzelzceļa
priekšniekam.
Tika izveidota komisija, kurai vajadzēja noskaidrot lokomotīves
pazušanas iemeslu. To vadīja pazīstamais dzelzceļa signalizāciju
speciālists S. B. Tambovcevs, kurš vēlāk kļuva par Staļina prēmijas
laureātu, tehnisko zinātņu kandidātu, trešā ranga dzelzceļa
ģenerāldirektoru. Vajadzēja atrast un nodot tribunālam vainīgos.
Pamatversijas bija divas. Pirmā: lokomotīve neizbrauca no Kaldimas
stacijas, otrā - lokomotīve ieradās Usovas stacijā. Protams, ka abos
gadījumos bija iespējama sabotāža, kurā vajadzēja būt iesaistītam
milzīgam dzelzceļa darbinieku skaitam - no priekšnieka līdz pārmiju
eļļotājam. Un ne tikai šo staciju personālam, jo lokomotīvi vajadzēja
kaut kur pārvietot, bet tas jau saistījās ar visu dzelzceļu. Bet kāpēc?
Pašas par sevi lokomotīves, protams, ir vērtīgas, un ienaidnieki,
sabotāžu organizētāji un diversanti centās tās izvest no ierindas. Bet
lai zagtu?
Komisija nonāk strupceļā
Komisija uzmanīgi iztaujāja lokomotīves brigādes biedru tuviniekus.
Kā jau varēja noprast, radinieki nezināja pilnīgi neko. Pazudusī
lokomotīve tika meklēta visās stacijās. Viss bez rezultātiem, bet
lokomotīve nav adata - nevar nepamanīta paskriet garām dispečeriem.
Nācās meklēt arī pamestos, slepenos un līdz galam neuzbūvētos atzaros.
Lokomotīves nebija. Komisija nonāca strupceļā.
Tad S. B. Tambovcevs nolēma iet pa citu ceļu. Viņš neformālos
apstākļos sāka iztaujāt mašīnistus un citus cilvēkus, kuri bieži
pārvietojas pa šo apvidu. Jautāja, vai posmā Kaldima - Usova līdz šim
nav notikuši dīvaini gadījumi. Cilvēki pret šo iztaujāšanu attiecās ļoti
uzmanīgi - tajos laikos viens nepareizi pateikts vārds varēja mainīt
visu dzīvi. Galu galā viens iereibis pensionēts mašīnists, kurš
lokomotīves vadīja vēl cara laikā, izteicās, ka šim posmam jau izsenis
ir nelaba slava. Avāriju nav, profils mierīgs, segums labs, taču
cilvēkiem uz šī ceļa bieži rādījušās jocīgas lietas: pēkšņi pazudušas
sliedes un bijis viens vienīgs mežs, vai arī pretēji - visapkārt
izaugušas lielas pilsētas, dažreiz pulkstenis atpalicis par stundu vai
divām, citreiz steidzies. Protams, ka dzelzceļnieki par to klusēja, jo
citādi viņus vainotu dzeršanā vai uzskatītu par psihiski slimiem un
atbrīvotu no darba.
Vēsturiskās liecības
Tambovcevs ķērās pie dokumentu kaudzēm un konstatēja interesantu
lietu - ekvinokcijas laikā vilcienu kavējumu skaits strauji pieauga,
salīdzinot ar parastajām dienām.
Taču vienreiz, 1906. Gadā, preču sastāvs šos nesaprotamos 76
kilometrus brauca... divas dienas! Tajā laikā priekšniecība to tik
tiešām uzskatīja par īstu sabotāžu, jo pa visu Krieviju pa laikam
iedegās revolūcijas dzirkstis. Nekādu sūdzību no kravas saņēmējiem
nebija, kaut arī kravai - govīm - triju dienu laikā vajadzēja, ja ne
nosalt, tad izbadēties pilnīgi noteikti. Kravas stāvoklis saņēma
vērtējumu - «labs». Vēl vairāk - paskaidrojošajos dokumentos, bet
dzelzceļa dokumentācijas precizitātei un glabāšanai vienmēr ir veltīta
īpaša vērība, lokomotīves komanda un kravas pavadoņi visi kā viens
apgalvoja, ka nekur nav aizķērušies un braukuši tieši tik ilgi, cik
vajadzīgs un ne par stundu ilgāk.
Lokomotīve uzrodas!
Viss bija ļoti interesanti, taču tas nedeva atbildi uz jautājumu - kur ir lokomotīve?
Pēkšņi no Usovas stacijas pienāca ziņojums: lokomotīve ieradusies
galapunktā, turklāt brīnumainā kārtā nenotika avārija, jo septiņas
minūtes pēc lokomotīves ierašanās tai vajadzēja sadurties ar
pretimbraucošo sastāvu.
Lokomotīves brigāde tūlīt tika nopratināta. Visi trīs: mašīnists
Šilovs, mašīnista palīgs Jevsejevs un kurinātājs Maļutnijs notikušā
sakarā izrādīja pilnīgu neizpratni. Pēc viņu vārdiem, lokomotīve ir
ieradusies tieši pēc grafika 23. aprīlī pulksten 4.30! Kā pierādījumu
mašīnists parādīja savu «Mozeru» - lielisku pulksteni ar kalendāru. Tas
tik tiešām rādīja pulksten 6.00 23. aprīlī (kopš pratināšanas bija
pagājusi pusotra stunda).
Sīka lokomotīves izpēte nekādus bojājumu rezultātus neuzrādīja.
Izlietoto ogļu daudzums atbilda pastāvošajai normai, tāpat arī ūdens.
Aizplombētais ātruma mērītājs uzrādīja, ka lokomotīve ir nobraukusi
tieši 76 kilometrus. Ārsti apsekoja lokomotīves brigādi, bet neko,
izņemot ierasto nogurumu, nekonstatēja...
Viltīgais Tambovcevs
Tagad Tambovcevam nācās izlemt, vai ir notikusi nesaprotama
mistifikācija, piemēram, vācieši vai kādi citi ienaidnieki ir pacēluši
lokomotīvi ar gigantisku dirižabli un noturējuši to nezin kur, lai
pabojātu dzelzceļa darbiniekiem nervus, bet pēc tam to nolikuši atpakaļ
uz sliedēm, vai arī tā ir neizskaidrojama dabas parādība.
Kā materiālistam Tambovcevam vajadzēja izvēlēties pirmo versiju, bet
kā cilvēkam, kurš ir pieredzējis daudz - otro. Dzīve to interpretē ne
sliktāk par Šekspīru: «Ir daudz kā uz pasaules, draugs mans Horācij, kas
mūsu gudrajiem nav pat sapņos rādījies.»
Kā pieredzējis dzelzceļnieks Tambovcevs izvēlējās trešo! Slēdzienā
viņš uzrakstīja, ka lokomotīves aizkavēšanās notika sakarā ar lielo
miglu, kuras dēļ brigāde samazināja ātrumu, lai saglabātu lokomotīvi un
nobrauca uz rezerves ceļa, lai izvairītos no sadursmes! Pēc būtības tie
bija pilnīgi murgi, bet formālā ziņā viss bija ideāli.
Šis gājiens izrādījās pareizs - neviens no augstākstāvošās
priekšniecības nebija ieinteresēts tālākā izmeklēšanā, un dokuments deva
iemeslu lietu slēgt. Tā arī notika, pat vēl vairāk - lokomotīves
komandai par pašaizliedzīgu rīcību, kuras rezultātā tika saglabāts īpaši
vērtīgs tautas īpašums (kāds, protams, ir lokomotīve, jo īpaši kara
laikā) tika izteikta pateicība.
Sāka klīst visādas runas, bet tajā laikā šādas runas nedrīkstēja
pieļaut, jo dzelzceļnieki ir disciplinēti cilvēki, līdz ar to
informāciju, ka tika veikta kāda slepena operācija, varēja izplatīt
tikai ienaidnieki. Šāds paskaidrojums komentārus neprasīja.
Avots: eniostudija.lv
|