Baltijas jūras nosaukums ir devis 
nosaukumu baltu valodām un Baltijas valstīm. Terminu "Baltijas jūra" 
(Mare Balticum) pirmoreiz lieto vācu hronists Ādams no Brēmenes 11. 
gadsimtā. Par šī vārda izcelsmi nav precīzu ziņu. Hronists šo nosaukumu 
varēja dot, atsaucoties uz mītisko Ziemeļeiropā it kā esošo Baltijas 
salu. Pastāv arī iespēja, ka Ādams no Brēmenes veidojis šo vārdu no 
ģermāņu vārda belt, ar kuru tiek apzīmēti vairāki Dānijas šaurumi. Cits 
skaidrojums — vārds cēlies no protoindoeiropiešu valodas vārda saknes 
"bhel", kas nozīmē balts, mirdzošs. Šī vārda sakne saglabājusies arī 
vairākās mūsdienu indoeiropiešu valodās, tai skaitā latviešu valodā.
  Izmēri:
  Zemāk minētie skaitļi dažādos avotos var atšķirties:
      Garums — 1 610 km;     Vidējais platums — 193 km;     Vidējais dziļums — 55 m;     Maksimālais dziļums — 459 m (Landsortas ieplaka starp Stokholmu un Gotlandi).  Otra dziļākā dzelme Gotlandes ieplaka (259 m) ir ievērojami seklāka;     Platība — ap 377 000 km²;     Tilpums — ap 21 000 km³;     Krasta līnijas garums — ap 8000 km[7]
 
 
   Viena
 no senākajām kartēm, kurā attēlota mūsdienu Latvijas teritorija - 
Aleksandrijas zinātnieka Klaudija Ptolemaja (ap 90.—168.m.ē.) izveidotā 
Austrumeiropas karte, kuras augšā attēlota Baltijas jūra (MARE 
SARMATICVM) ar Gotlandes salu (Gothia) un apakšā Azovas jūra (PALVDES 
MEOTIDES) un Melnās jūras daļa (PONTI EVXINI PARS) ar tajās 
ieplūstošajām upēm. Tagadējās Baltkrievijas teritorija apzīmēta kā 
Eiropas Sarmatija.
 
   Vienā
 no senākajām kartēm, kurā attēlota mūsdienu Latvijas teritorija - 
Aleksandrijas zinātnieka Klaudija Ptolemaja (ap 90.-168.m.ē.) 
izveidotajā Austrumeiropas kartē Baltijas jūra nosaukta par "Sarmatu 
jūru" (MARE SARMATICVM). Sarmati bija sena nomadu tauta, kura runājusi 
indoirāņu valodā un, kas līdz IV gadsimtam dzīvoja Austrumeiropā. 
Vēsturē pazīstami arī citu tautu dotie Baltijas jūras nosaukumi: 
"Varjagu jūra", "Barbaru jūra", "Vendu jūra". Tā kādā 946. gada 
dokumentā to dēvēja par "Rūgu jūru" (no rūgu vārda cēlies tagadējās 
Rīgenas salas nosaukums), bet Nestora hronikas ievadā Baltijas jūra 
nosaukta par Varjagu jūru. Štumpfa (Stumpf) Eiropas kartē, kas izdota 
Cīrihē, 1548. gadā (pārkopēta no vecākas Sebastiana Minstera veidotas 
kartes), Baltijas jūra tiek saukta par "Vācu jūru" (Das Deutsche Meer). 
Arī vecākā 1450. gadā Fra Mauro zīmētajā pasaules kartē redzam nosaukumu
 Ģermāņu jūra vai pat okeāns, ko parasti piedēvē Ziemeļjūrai, tomēr 
minētajā kartē tā viennozīmīgi ir arī Baltijas jūra.
  Latvijas 
piekrastes iedzīvotāji mēdza atklāto jūru dēvēt par "Dižjūru", bet Rīgas
 jūras līci - par "Mazo jūru" (Mazjūru). Viduslaikos Rīgas jūras līci 
latīniski dēvēja par "Līvu jūru" (Mare Livonicum).
  Klimats:
  Baltijas
 jūra atrodas mērenajā klimata joslā, ziemeļu daļa — netālu no polārā 
loka. Pateicoties tam, ka klimatu ietekmē netālā siltā Ziemeļatlantijas 
straume, Baltijas jūras klimats ir salīdzinoši maigāks kā citās pasaules
 daļās līdzīgos platuma grādos. Salīdzinoši siltākais klimats Baltijas jūrā ir Bornholmā.
  Vēji:
  Atklātā jūrā visa gada laikā dominē rietumu, dienvidrietumu un dienvidu vēji. Dažreiz pūš arī ziemeļu un austrumu vēji.
  Piekrastē pārsvarā pūš dienvidrietumu vēji (15-35% gadījumu), rietumu (15-30%) un dienvidu vēji (15-30%).
  No
 citu virzienu vējiem Somu līča krastos no maija līdz jūlijam bieži ir 
ziemeļrietumu vēji (20-30%), bet no septembra līdz aprīlim — 
dienvidaustrumu (15-25%). Dažviet jūras dienvidu piekrastē no marta līdz
 maijam ir austrumu vēji (15-25%). Botnijas līča piekrastē diezgan bieži
 pūš ziemeļaustrumu vēji (25-30%) un ziemeļrietumu vēji (15-25%), bet no
 septembra līdz martam — ziemeļu vēji (15-20%).
  Vidējais vēja 
ātrums visās piekrastēs ir ap 3—7 m/s, bet ziemā tas ir lielāks, nekā 
pavasarī un vasarā. Botnijas līča ziemeļos un Skageraka šaurumā pie Oslo
 vēja ātrums ir tikai 2 m/s.
  Vasarā piekrastē ir diezgan izteikts
 vēja ātruma diennakts ritms. Parasti vismazākais vēja ātrums ir naktī 
un no rīta, bet vislielākais tas ir pēcpusdienā.
  Ir arī stipras 
vētras. Pati nežēlīgākā no tām visu Baltijas jūras novērojumu vēsturē 
bijusi 1981. gada 24.—25. novembrī. Vēja ātrums dienvidos no 58° 
paralēles tad sasniedza 33 m/s, ziemeļos no tās vējš bija vājāks, bet 
arī Botnijas līča ziemeļos tas pārsniedza 20 m/s.
  Vētras laikā 
vēja virziens Baltijas jūras austrumdaļā ir atkarīgs no attiecīgā 
ciklona trajektorijas. Ja ciklons virzās austrumu virzienā ziemeļos no 
Somu līča, tad vējš pūš no dienvidiem un dienvidrietumiem, vēlāk tas pūš
 jau no rietumiem un ziemeļrietumiem. Ja ciklons virzās austrumu 
virzienā dienvidos no Somu līča, tad novērojami ziemeļaustrumu un 
austrumu vēji. Parasti vētras ilgst vienu diennakti, bet retos gadījumos
 rudenī — pat 3 diennaktis.
  Ledus:
  Ledus tā 
maksimālās izplatības periodā (februāris—marts) klāj vidēji 45% Baltijas
 jūras platības. Parasti aizsalst Botnijas līcis, Somu līcis, Rīgas 
jūras līcis un Veinameri starp Igaunijas salām.
  Baltijas jūras 
centrālā daļa aizsalst reti — tā ir noticis, piemēram, 1942. gadā. 1987.
 gadā aizsala ap 96% Baltijas jūras; vaļēja palika tikai neliela jūras 
daļa rietumos no Bornholmas. Savukārt maigās ziemās aizsalst tikai daļa 
no Botnijas līča un Somu līča.
  Ledus izveidošanās process notiek 
virzienā no austrumiem uz rietumiem. Pirmais ledus rodas līčos, kuri 
atrodas ziemeļos un kuri tālu ieiet sauszemē. Somu un Rīgas līcī ledus 
sāk veidoties novembra vidū, bet maigākās ziemās — decembra beigās vai 
janvāra sākumā. Rietumu piekrastē ledus bargās ziemās parādās jau 
decembra beigās, bet vidēji bargās ziemās februārī un janvāra otrajā 
pusē. Dažreiz bargās ziemās ledus var veidoties arī jūras šaurumos pie 
Dānijas — tas notiek janvāra beigās.
  Ledus segas kušana notiek 
virzienā no rietumiem uz austrumiem. Rīgas un Somu līcī ledus izkūst 
marta beigās un aprīļa sākumā. Ļoti bargās ziemās Somu līcis no ledus 
pilnībā var atbrīvoties arī tikai maija otrajā pusē, bet mērenās — maija
 sākumā, bet maigās ziemās ledus izkūst jau aprīļa sākumā.
  Rīgas 
līcis bargās ziemās no ledus atbrīvojas tikai maija vidū, bet mērenās — 
aprīļa trešajā dekādē. Ledus segas sarukšana sākas no Irbes šauruma. 
Vidējais ledus kušanas ilgums ir ap 30 dienām.
  Statistika:
  Ar Pasaules okeānu caur Ziemeļjūru Baltijas jūru savieno trīs šaurumi — Ēresuns, Lielais Belts un Mazais Belts.
  Ūdens
 apmaiņas process ar Ziemeļjūru ir sarežģīts. Baltijas jūras virsējais 
iesāļūdens slānis plūst ārā no Baltijas jūras. Ik gadus Ziemeļjūrā 
ieplūst 940 km³ iesāļūdens. Savukārt dziļāk esošais, sāļākais ūdens 
plūst pretējā virzienā — no Ziemeļjūras uz Baltijas jūru, vidēji gadā 
Baltijas jūrā ieplūst 475 km³ ar skābekli bagātināts sāļūdens. Šis ūdens
 ar virsējo ūdens slāni sajaucas ļoti lēni, rezultātā Baltijas jūrā 
sāļākais ūdens atrodas 40—70 metrus dziļi.
  Baltijas jūrā nav ļoti
 izteikta straumju režīma, taču pārsvarā ūdens plūst pretēji pulksteņa 
rādītāja virzienam: ziemeļu virzienā gar austrumu krastu un dienvidu 
virzienā gar rietumu krastu.
  Ūdens apmaiņas radīto starpību sedz 
upju pieplūde. Baltijas jūrā upes gadā ienes vidēji 660 km³ saldūdens. 
Lielākās jūrā ietekošās upes ir Daugava, Nemuna, Ņeva, Odera un Visla. 
Bez tam Baltijas jūrā ir arī pozitīva nokrišņu bilance — vairāk 
saldūdens jūrā nolīst nekā iztvaiko.
  Nozīmīgs sāļūdens avots ir 
arī lielas, neregulāras Ziemeļjūras ūdens ieplūdes Baltijas jūrā. Šāda 
sāļūdens ieplūde no Ziemeļjūras ir ļoti nozīmīga Baltijas jūras 
ekosistēmai, jo piegādā skābekli Baltijas jūras dziļākajiem rajoniem. 
Līdz 1980. gadiem liela sāļūdens pieplūde notika aptuveni reizi 4—5 
gados. Pēdējā desmitgadē šādas ieplūdes kļūst retākas. Pēdējās sāļūdens 
ieplūdes notika 1983., 1993. un 2003. gados, kas liek domāt par jaunu, 
desmit gadu, ciklu.
  Klinšu krasti:
  Atsevišķos 
posmos Baltijas jūras krasts sastāv no augstām klintīm. Šādi krasti 
raksturīgi Zviedrijai piederošajai Gotlandes salai un Dānijai 
piederošajai Bornholmai, kā arī Igaunijas ziemeļu piekrastei un vietām 
arī Igaunijas salu piekrastei. Krāšņas, augstas klintis vietām atrodas 
arī Dānijas un Vācijas piekrastē.
  Smilšu pludmales:
  Baltijas
 jūrai raksturīgas garas, nemainīgas smilšu pludmales. Šādas pludmales 
dominē Latvijas, Lietuvas, Krievijas Kaļiņingradas apgabala un Polijas 
piekrastē, Igaunijas dienvidu piekrastē un vietām Krievijas Ļeņingradas 
apgabalā.
  Lagūnu krasti:
  Baltijas jūras 
dienvidaustrumu daļā atrodas vairākas lielas lagūnas — Kuršu joma, 
Vislas līcis un Gdaņskas līcis. Līdzīgi veidots ir arī Šcecinas līcis. 
Lagūnas ir gandrīz pilnībā atdalītas no pārējās jūras ar saurām smilšu 
joslām — bāriem. Lagūnas ir seklas, to ārējie krasti ir stāvi, nestabili
 — tos veido smilšu kāpu ārējā, stāvākā, nestabilā daļa. Savukārt 
iekšējie krasti bieži ir zemi, purvaini. Lagūnās ūdens ir gandrīz bez 
sāls, tajās dzīvo saldūdens sugas.
 
   Ģeogrāfiskais iedalījums:
  Baltijas
 jūras ziemeļu daļu veido Botnijas līcis, kura plašāko dienvidu daļu 
nereti dēvē arī par Botnijas jūru. Dienvidaustrumos no tās, Somijas 
piekrastē atrodas Sāristomeri  "Salu jūra"  Baltijas jūras daļa, kurā 
atrodas liels skaits salu. Vistālāk austrumu daļā atrodas Somu līcis, 
kura krastos atrodas Sanktpēterburga, Helsinki un Tallina. Austrumu daļā
 atrodas arī Rīgas jūras līcis, kura krastos atrodas Rīga. Pārējie 
Baltijas jūras līči ir mazāki.
  Par jūrām ir dēvētas atsevišķas 
tās daļas: Botnijas jūra (Botnijas līča ziemeļdaļa), Zviedrijas jūra 
(Botnijas līča dienviddaļa), Somijas jūra (tagadējais Somu jūras līcis),
 Livonijas jūra (Rīgas jūras līcis un Kurzemes piekraste), Gotlandes 
jūra (Baltijas jūra dienvidos no Gotlandes salas).
  Mūsdienu izostatiskās kustības:
  Baltijas
 jūras reģionā turpinās Zemes garozas kustības pēc atbrīvošanās no ledus
 laikmeta ledus segas smaguma. Jūras ziemeļu un centrālajā daļā notiek 
Zemes garozas celšanās, bet dienvidu daļā — vāji izteikta grimšana. 
Rezultātā jūra kļūst mazāka un seklāka. Visstraujākā Zemes garozas 
celšanās ir Somijas piekrastē — Botnijas līča ziemeļu piekrastē, kur ik 
gadus tā paceļas par aptuveni 8 mm.
  Senie laiki:
  Romas
 impērijas laikā romieši Baltijas jūru pazina kā Mare Suebicum jeb Mare 
Sarmaticum. Vārda Suebicum sakne cēlusies no tagadējās Vācijas piekrastē
 dzīvojošās svēvu cilts, kas vēlāk migrēja uz dienvidiem, uz tagadējo 
Švābiju. Romiešu laikā Baltijas jūras baseins romiešiem piegādāja tādus 
resursus kā zivis, dzintaru, darvu, apiņus, kažokādas. Polijas 
teritorijā ieguva sāli, bet vēlāk viduslaikos Zviedrijas teritorijā 
sākās metālu rūdu ieguve.
  Vikingu laikā senie skandināvi jūru 
sauca par "Austrumu ezeru" vai "Austrumu jūru" (Austmarr, Eystra salt). 
Šajā laikā Skandināvijas vikingi ar pomerāniešiem cīnījās par ietekmi 
Baltijas jūrā, gūstot virsroku. Vikingi izmantoja Baltijas, Krievijas un
 Ukrainas upes kā tirdzniecības ceļus, sasniedzot Melno jūru un 
tagadējās Krievijas dienvidu daļu.
  Viduslaiki
  Baltijas
 jūru aptverošās zemes bija vienas no pēdējām Eiropā, kur tika ieviesta 
kristietība. Cīņai pret pagāniem Baltijas jūras austrumu krastā Romas 
pāvests jau 12. gadsimta beigās izsludināja tā saukto Ziemeļu krusta 
karu. 12. gadsimtā zviedri kristietībai pievērsa Somijas iedzīvotājus, 
13. gadsimta sākumā dāņu un vāciešu krustneši kristīja tagadējās 
Latvijas un Igaunijas iedzīvotājus. Vācu ordenis ieguva īpaši lielu 
varu, iegūstot kontroli pār lielāko daļu Baltijas jūras dienvidaustrumu 
piekrastes. Pēdējā Baltijas jūras baseina zeme, kas 15. gadsimta sākumā 
pārgāja kristietībā, bija Žemaitija.
  Pēc krusta karu beigām lielu
 ietekmi Baltijas jūras krastos ieguva Hanzas savienība, kuras 
tirdzniecības kuģi kursēja pa Baltijas jūras tirdzniecības ceļiem. 
Daudzas Baltijas jūras pilsētas kļuva par Hanzas savienības dalībniecēm,
 tai skaitā arī Gdaņska, tagadējā Kaļiņingrada, Klaipēda, Lībeka, Rīga, 
Rostoka, Ščecina, Tallina.
  16. gadsimtā un 17. gadsimta 
sākumā par ietekmei Baltijas jūrā cīnījās Dānija, Polija un Zviedrija. 
Rezultātā lielāko ietekmi ieguva Zviedrijas impērija, kas kontrolēja 
gandrīz visu Baltijas jūras piekrasti. 18. gadsimts
  18. gadsimtā
 par dominējošām varām Baltijas jūrā kļuva Krievija un Prūsija. 
Krievijas imperators Pēteris I, izprotot Baltijas jūras lielo 
stratēģisko nozīmi, ieguva piekļuvi jūrai Somu līča piekrastē un šeit 
nodibināja jauno Krievijas galvaspilsētu Sanktpēterburgu. 18. gadsimta 
gaitā Krievija ieguva kontroli pār lielu daļu Baltijas jūras austrumu 
piekrastes.
  18. gadsimtā Baltijas jūrā ienāca aizvien 
vairāk citu valstu tirdzniecības kuģi, jo īpaši — Lielbritānijas un 
Nīderlandes flotes. Baltijas jūras piekrastes zemes apgādāja 
Rietumeiropu ar koksni, darvu, pakulām un apiņiem. 19. gadsimts
  19. gadsimtā
 tūlīt pēc Krimas kara sākuma Francijas un Lielbritānijas valdības 
nosūtīja uz Baltijas jūru savas kara flotes. Britu flotes ekspedīcijā 
piedalījās 44 karakuģi ar vairāk kā 2000 lielgabaliem un aptuveni 22 
tūkstošiem jūrnieku, bet frančiem bija 39 karakuģi. Ekspedīcijas 
uzdevums bija izolēt Krievijas kara floti tās galvenajās karabāzēs 
Sveaborgā un Kronštatē, ka arī piesaistīt daļu no Krievijas armijas 
Baltijas jūras krastos. Baltijas jūras krastus aizsargāja apmēram 200 
tūkstoši krievu karavīru un karaflote ar 44 karakuģiem, kas bija 
sadalīta trīs divīzijās. 1854. gada jūnija un jūlijā britu un franču 
flote nobloķēja Somu līci un augustā ieņēma Bormazundas cietoksni Ālandu
 salās. 1855. gada augustā sabiedrotie uzbruka krievu garnizonam 
Sveaborgas (Suomenlinnas) cietoksnī, bet nespēja to ieņemt. Uzbrukumi 
notika arī citiem Somijas piekrastes (Hanko, Kotka) un Somu līča salu 
(Helgolandes un Kronštates) cietokšņiem.[9]
  Pēc Vācijas apvienošanās 1871. gadā Baltijas jūras dienvidu piekraste nonāca Vācijas kontrolē.
  20. gadsimts Pasažieru kuģis Estonia, kas 1994. gadā nogrima Baltijas jūrā
  Baltijas
 jūrā notika nozīmīgas Pirmā pasaules kara jūras kaujas. Pēc Pirmā 
pasaules kara Baltijas jūras krastos lielā mērā izveidojās mūsdienu 
politiskās robežas, tai skaitā izveidojās Somija un Baltijas valstis; 
pieeju jūrai ieguva Polija.
  Otrā pasaules kara sākumposmā 
ietekmi Baltijas jūras dienvidu un austrumu piekrastē sadalīja Vācija un
 PSRS. Vācija ieguva kontroli pār dienvidu piekrasti, savukārt PSRS — 
pār Baltijas valstīm. Kara gaitā Vācija ieņēma arī Baltijas valstis un 
kontrolēja gandrīz visu Baltijas jūras dienvidu un austrumu pierasti. 
1945. gada laikā Baltijas jūrā tika nogremdēti daudzi kuģi ar bēgļiem. 
Vistraģiskākā bija kuģa Wilhelm Gustloff nogremdēšana — šis vācu kuģis 
centās evakuēt cilvēkus no Austrumprūsijas. Padomju zemūdene ar trim 
torpēdu trāpījumiem kuģi 1945. gada 30. janvārī nogremdēja. Precīzs 
upuru skaits nav zināms, bet tiek lēsts, ka gāja bojā 5300—9400 cilvēki,
 padarot to par iespējams vistraģiskāko kuģniecības vēsturē zināmo 
katastrofu. Jūras gultnē atrodas ļoti liels daudzums kara laikā 
nogrimušu kuģu un lidmašīnu.
  Aukstā kara laikā Baltijas 
jūra bija robeža starp diviem naidīgiem valstu blokiem. Pāri Baltijas 
jūrai no PSRS puses nereti notika bēgšanas mēģinājumi. PSRS piekraste 
tika rūpīgi sargāta gan no spiegiem, gan varbūtējiem pārbēdzējiem. 
Situācija mainījās pēc PSRS sabrukuma 1988.—1991. gados.
  Arī no agrākās Vācijas Demokrātiskās Republikas pa Baltijas jūru bēga kopumā ap 5000 cilvēku, mērķi sasniedza ap 600.
  1994. gadā Baltijas jūrā, ceļā no Tallinas uz Stokholmu nogrima Igaunijai piederošais kuģis Estonia; bojā gāja 852 cilvēki.
  2004. gadā
 Baltijas jūra gandrīz pilnībā kļuva par Eiropas Savienības iekšējo 
jūru. Eiropas Savienībai nepieder tikai Krievijai piederīgie 
Kaļiņingradas apgabals, Ļeņingradas apgabals un Sanktpēterburga.
  Transports:
  Kopš
 pāri Dānijas šaurumiem uzcelti Lielā Belta tilts 1997. gadā un Ēresuna 
tilts 1999. gadā, Baltijas jūrā var iekļūt tikai vidēja lieluma kuģi. 
Tomēr Baltijas jūra kalpo par galveno Krievijā un tai piegulošajās 
valstīs iegūtās naftas transporta ceļu. Baltijas jūrai raksturīgs liels 
skaits nelielu naftas noplūžu, kas pakāpeniski degradē jūras ekosistēmu.
 
 Jūras daļas:
Baltijas jūrai izdala sekojošas mazākas ģeogrāfiski nošķirtas daļas (neskaitot lielākos līčus un jūras šaurumus): 
Jūras līči:
Sākot no ziemeļiem pulksteņa rādītāja virzienā Baltijas jūrai ir šādi līči: 
- Botnijas līcis (Somija, Zviedrija)
 - Somu līcis (Igaunija, Krievija, Somija)
 - Matsalu līcis (Igaunija)
 - Pērnavas līcis (Igaunija)
 - Rīgas jūras līcis (Igaunija, Latvija) - igauniski sauc arī par Līvu līci (Liivi laht)
 - Kuršu joma (Krievija, Lietuva)
 - Vislas līcis (Krievija, Polija) - krieviski sauc arī par Kaļiņingradas līci
 - Gdaņskas līcis (Krievija, Polija)
 - Oderas līcis (Polija, Vācija)
 - Ščecinas līcis (Polija, Vācija)
 - Greifsvaldes līcis (Vācija)
 - Meklenburgas līcis (Vācija)
 - Ķīles līcis (Dānija, Vācija)
 - Fakses līcis (Dānija)
 - Kēges līcis (Dānija)
 - Hānes līcis (Zviedrija)
  
Salas:
Rīgenes sala, Vācijas piekraste. 
 
 
Lielākās Baltijas jūras salu grupas un salas: 
Šaurumi:
 
Ēresuna šaurums no kosmosa, redzams Ēresuna tilts 
 
 
- Ēresunds - savieno Baltijas jūru un Ziemeļjūru, starp Zviedriju un Zēlandes salu
 - Fēmarnbelts - starp Lolannu un Fēmarnu - šeit paredzēts celt Fēmarnas tiltu vai tuneli
 - Hamrarnes šaurums - starp Zviedriju un Bornholmu
 - Hari šaurums - starp Hījumā un Vormsi
 - Irbes šaurums - starp Sāmsalu un Kurzemi
 - Kalmaras šaurums - starp Smolandi un Ēlandes salu Zviedrijā
 - Kategats
 - jūras šaurums starp Jitlandes pussalas austrumu krastu un 
Skandināvijas pussalas Zviedrijas daļas rietumu piekrasti. Savieno 
Ziemeļjūru ar Baltijas jūru un Skageraka šaurumu[15]
 - Kihnu šaurums - starp Kihnu un kontinentālo Igauniju
 - Lielais Belts - savieno Baltijas jūru un Ziemeļjūru, starp Zēlandes salu un Fīnu
 - Mazais Belts - savieno Baltijas jūru un Ziemeļjūru, starp Fīnu un Jitlandes pussalu
 - Norrakvarkens - starp Botnijas līča ziemeļu daļu un dienvidu daļu (Botnijas jūru)
 - Sēdrakvarkens - starp Ālandu salām un Zviedriju
 - Soelas šaurums - starp Hījumā un Sāmsalu
 - Sūrveins - starp Muhu un kontinentālo Igauniju.
  
 Avots vikopedija   |