1994.gada 28.septembrī, pirms apmēram 19 gadiem, Baltijas jūrā notika Eiropas traģiskākā pēckara katastrofa – pasažieru prāmja "Estonia" avārija dzelmē aizrāva 852 dzīvības, 17 no tiem bija Latvijas iedzīvotāji.
Liktenīgajā 28.septembra vakarā tobrīd 14 gadus vecais prāmis Estonia, kā ierasts, devās ceļā no Tallinas uz Stokholmu. Uz prāmja tovakar atradās 989 cilvēki, no tiem 803 bija pasažieri, pārējie – apkalpes locekļi. 155 metrus garo kuģi ar deviņiem klājiem un vietu 2000 pasažieriem gadu iepriekš bija iegādājusies Igaunijas kompānija Estline.
Kā vienmēr, kuģī sakāpa pasažieri, bet pa īpašām iebrauktuvēm transporta tilpni piepildīja vieglās un smagās automašīnas. Tika aizvērts paceļamais priekšgals - vizors, ko vēlāk vainos briesmīgajā traģēdijā, un plkst.19 pilnībā pielādētais kuģis pēdējo reizi atstāja Tallinas ostu, lai nākamajā rītā plkst. 9.30 ierastos Stokholmā.
Tovakar un
arī naktī Baltijas jūra bija nemierīga, ar ātrumu 15-20 m/s pūta spēcīgs
vējs, bet viļņu augstums sasniedza 4-6 metrus (visu laiku augstākais
izmērītais viļņu augstums Baltijas jūrā ir 7,7 metri). Cita prāmja
"Silja Europe" kapteinis vēlāk aprakstīs laikapstākļus kā "parastu,
sliktu laiku" un "tipisku rudeni Baltijas jūrā". Neviens prāmju reiss
tovakar atcelts netika un visi atradās jūrā.
Nepatikšanas
uz "Estonia" sākās ar plkst.1:00 naktī, kad prāmi satricināja spēcīga,
metāliska skaņa (tiek uzskatīts, ka tobrīd spēcīgs vilnis triecās pret
prāmja paceļamo priekšgalu, salaužot vienu no tā slēdzenēm. Apkalpe
pārbaudīja skaņas avotu, bet priekšgala drošības indikatoru lampiņas
neko neuzrādīja. Turpmākajās 10 minūtēs par līdzīgiem trokšņiem jau
ziņoja ne tikai citi apkalpes locekļi, bet arī pamodušies pasažieri. Ap
plkst. 1:15 priekšgals atdalījās no kuģa un kravas tilpnes strauji
pildījās ar ūdeni, sasverot kuģi uz sāniem par 30-40 grādiem. Vēl 15
minūtes vēlāk "Estonia" bija sasvēries jau par 90 grādiem, pārtrauca
darboties dzinēji, pazuda elektrība. Uz kuģa nakts melnumā valdīja
absolūta panika, pēc avārijas izmeklēšanā tika pārmesta arī apkalpes
pasivitāte pasažieru evakuēšanā. Plkst. 1:20 kuģa skaļruņu sistēmā
sievietes balss sāka saukt: "Trauksme, trauksme, uz kuģa trauksme", bet
vēl minūti vēlāk atskanēja evakuācijas signāls – visiem jādodas uz
glābšanas laivām. Iedomājies, cik grūti to izdarīt prāmī, kas sasvēries
uz sāniem...
Prāmī
ieplūdušais ūdens daudziem nelaimīgajiem, kuri atradās savās kajītēs,
burtiski nogrieza glābšanās ceļu. Plkst. 1:22 uz prāmja "Silja Europa"
atskanēja trauksmes zvans no "Estonia". Apkalpes loceklis izstāstīja par
situāciju, taču strāvas trūkuma dēļ nespēja nosaukt prāmja atrašanās
vietu. Vēl dažas minūtes vēlāk strāva atgriezās un "Silja Europa", kā
arī cits prāmis "Mariella", beidzot uzzināja "Estonia" koordinātas. Bet
bija jau par vēlu... Plkst. 1:50
"Estonia" uz visiem laikiem pazuda no radaru ekrāniem un 74-85 m dziļumā
nogrima Baltijas jūrā, aptuveni 41 km no Somijai piederošās Ūto salas.
Plkst. 2:12
notikuma vietu sasniedza pirmais no pieciem prāmjiem, kas piedalījās
glābšanas darbos – "Mariella". Apkalpe brīdi vēlāk nolaida glābšanas
laivas un izglāba 13 pasažierus, vienlaicīgi noraidot signālu par
atrašanās vietu Somijas un Zviedrijas glābšanas helikopteriem, pirmais
no kuriem ieradās ap plkst.3:00 naktī. Neskatoties uz bīstamajiem
apstākļiem, viena no helikopteru apkalpēm izglāba pat 44 cilvēkus –
vairāk nekā jebkurš no atbraukušajiem prāmjiem. Vēl 16 cilvēkus izglāba
kuģa "Isabella" apkalpe. No 989 cilvēkiem izglābās tikai 138, no kuriem
viens vēlāk slimnīcā mira. Lielākoties dzīvi palika gados jauni un
spēcīgi cilvēki, galvenokārt vīrieši. Neizglābās neviens cilvēks,
jaunāks par 12 gadiem. Baltijas
jūras ūdens rudenī bija tikai +10 līdz 11 grādus silts, kas neļāva
izglābties daudziem. Dzīvi palika mazāk nekā puse no tiem, kuriem
izdevās tikt ārā no grimstošā prāmja. Mēneša laikā pēc avārijas tika
atrastas 33 cilvēku mirstīgās atliekas, bet pusotru gadu pēc tam atrada
vēl vienu līķi. Tiek lēsts, ka ap 650 cilvēku nogrima dzelmē,
iesprostoti kuģī. Upuru vidū bez jau
minētajiem 17 Latvijas iedzīvotājiem bija 501 zviedrs, 282 igauņi, 10
somi un 44 cilvēki no citām valstīm, ieskaitot Kanādu un Nigēriju. Oficiālā katastrofas versija Pēc avārijas
sāktajā izmeklēšanā kuģi izpētīja gan speciālas tālvadības zemūdenes,
gan norvēģu kompānijas ūdenslīdēji. Tika noskaidrots, ka paceļamā
priekšgala slēdzenes nav izturējušas viļņu triecienus un durvis
atdalījušās no prāmja, atverot arī automašīnu iebraukšanas rampu.
Zīmīgi, ka priekšgals un rampa atdalījušies vietās, kur nav sensoru un
tas izskaidro, kāpēc apkalpe nesaņēma brīdinājuma signālus komandpunktā.
Arī videonovērošana šoreiz nelīdzēja, jo negadījuma vieta kuģa
monitoros nebija pilnībā redzama apkalpei. Patiesībā "Estonia", kas
1979.-1980.gadā tika būvēts Vācijā, bija paredzēts piekrastes ūdeņiem,
nevis reisiem atklātā, nemierīgā jūrā. Tiek uzskatīts, ka vispirms
salūza apakšējā slēdzene, bet tālāk jau ķēdes reakcijā atdalījās viss
priekšgals un auto klājā ieplūda ūdens. Tas tiek uzskatīts par kuģa
oficiālo nogrimšanas iemeslu. Papildus tam – neprofesionāla apkalpes
rīcība, nesamazinot kuģa ātrumu jau pēc pirmās metāliskās skaņas. Kuģa
priekšgals vēlāk tika izcelts.
Kas notika pēc tam? Zviedrijas
valdība bloķēja visus centienus izcelt kuģi, trīs mēnešus pēc
katastrofas paziņojot – cilvēku mirstīgās atliekas un vraks paliks jūras
dzelmē. Tas izraisīja daudz neatbildētu jautājumu un neziņa tikai
pieauga, liekot apšaubīt oficiālo versiju. Vēl vairāk – Zviedrijas
valdība nolīga kādu kompāniju, kas 350 miljonus dolāru vērtā operācijā
"Estonia" vraku pārklāja ar cementu. Kā iemesls šādai rīcībai tika
norādīts fakts – neviens nespēs vrakam piekļūt un tas paliks dzelmē kā
mūžīga bojāgājušo pēdējas atdusas vieta. Bet tas arī lika aizdomāties
sazvērestības teoriju piekritējiem – vai šeit ir kas slēpjams? Kā
izrādījās vēlāk, tas ir visai ticams. 2005. gadā
zviedru mediji atklāja, ka "Estonia" pēc Padomju savienības sabrukuma
regulāri izmantots Krievijas militārās tehnikas un ieroču transportam no
Igaunijas uz Zviedriju. Kāds no izdzīvojušajiem pēkšņi atcerējās, ka
prāmis nedaudz aizkavējies Tallinā divu kravas auto dēļ, kas uz tā
uzbraukuši pēdējā brīdī. Sekoja izmeklēšana un atklājās, ka militārā
tehnika kontrabandas ceļā ar kuģi vesta divos iepriekšējos reisos, bet
nekļuva skaidrs, vai tā tas bija arī traģiskajā pēdējā braucienā. Parādījās
arī tādas teorijas, ka kuģa priekšgals patiesībā nav vainojams traģēdijā
– "Estonia" ticis nogremdēts speciāli, lai Krievijas militārās
tehnoloģijas nesasniegtu rietumvalstis, bet priekšgals vēlāk atdalīts
jau no nogrimušā kuģa korpusa. Speciāli rīkotās ekspedīcijās tika iegūti
metāla paraugi un to analīze pierādīja, ka materiālu ietekmējusi
eksplozija. Oficiālā izmeklēšana šādu versiju noraidīja. Papildu
jautājumus liek uzdot arī "Estonia" kapteiņa Āvo Pihta un vairāku
apkalpes locekļu pazušana pēc izglābšanas. Uzreiz pēc tam vācu
televīzijā ZDF parādījās videoieraksts, kurā kapteinis redzams Helsinku
slimnīcā, taču vēlāk video konfiscēja vācu specdienesti. Pihta sievai
tika paziņots, ka vīrs atgriezīsies Tallinā, taču tas nekad tā arī
nenotika. Iesaistīto valstu valdības turpināja klusēt, kas paver ceļu
arvien jaunām versijām par to, kas īsti notika Baltijas jūrā 1994.gada
28.septembrī.
Avots: brivbridis.lv
|