Baltijas jūras nosaukums ir devis
nosaukumu baltu valodām un Baltijas valstīm. Terminu "Baltijas jūra"
(Mare Balticum) pirmoreiz lieto vācu hronists Ādams no Brēmenes 11.
gadsimtā. Par šī vārda izcelsmi nav precīzu ziņu. Hronists šo nosaukumu
varēja dot, atsaucoties uz mītisko Ziemeļeiropā it kā esošo Baltijas
salu. Pastāv arī iespēja, ka Ādams no Brēmenes veidojis šo vārdu no
ģermāņu vārda belt, ar kuru tiek apzīmēti vairāki Dānijas šaurumi. Cits
skaidrojums — vārds cēlies no protoindoeiropiešu valodas vārda saknes
"bhel", kas nozīmē balts, mirdzošs. Šī vārda sakne saglabājusies arī
vairākās mūsdienu indoeiropiešu valodās, tai skaitā latviešu valodā.
Dziļākās vietas pasaulē meklējamas Klusajā okeānā vai tā tuvumā. Tās ir garas, šauras okeāna dibena ieplakas ar stāvām malām, kuras dēvē par dziļvagām. Turklāt ļoti grūti izpētāmas, jo tur milzīgs spiediens, kas var pārsniegt atmosfēras spiedienu. Starp dziļāko un augstāko vietu (Everestu) uz zemes ir gandrīz 20km liels atālums. Dziļākā vieta uz pasaules atrodas Klusajā okeānā - Marianas dziļvaga pie Marianas salām. Tās dziļums ir 10 920m. Vienīgā cilvēku nolaišanās tur notika 1960. gada 23. janvārī, kad ASV jūras flotes leitnants Dons Valšs un pētnieks Žaks Pikārs ar batiskafu (dziļūdens kamera kas var pārvietoties zem ūdens) sasniedza dziļvagas dibenu. Klusajā okeānā atrodas arī 10 882m dziļā Tongas dziļvaga - netālu no Samoa un Tongas salām. to 1895. gadā pamanīja britu kugīs ''Pingvīns''
Mount Thor, Kanāda. Dižākais vertikālais veidojums uz zemes, kas sasniedz 4,100 pēdas augstumā. Šis tīra granīta milzenis atrodas kādā Kanādas nacionālajā brīvdabas parkā un to ir iemīļojuši daudzi alpīnisti, un aso izjūtu cienītāji. Roraimas kalns. Šis ir liels, „galda virsmas” kalns, kurš atrodas Venecuēlā, Brazīlijā un Gajanā. Šī ir liela klints, kas ir 400 metru augsta. Uz šī kalna ir ļoti liela augu valsts. Ja mēs nezinātu, ak zeme ir apaļa, tad stāvot uz šī kalna tiešām varētu noticēt, ka ir iespējams nokrist no zemes malas.
Augstākā vieta uz Zemes ir Everests (Nepālā saukts Sagarmātha, Tibetā - Džomolungma) - 8848 metrus virs jūras līmeņa. Mērot no jūras līmeņa augstākais kalns pasaulē ir Everests. Zemeslodes augstākais kalns ir Havaju salas kalns - MaunaKea. Tā augstums no kalna pakājes līdz virsotnei 10 210 m! (zemūdens daļa ap 6 km un virs ūdens līmeņa 4205 m) Kura kalna virsotne ir no Zemes centra tālākais punkts? Tas ir Chimborazo kalns Ekvadorā. Augstums - 6267 m virs jūras līmeņa, bet tā kā tas atrodas viena grāda attālumā no ekvatora, tad Zemeslodes formas dēļ tā virsotne no Zemes centra ir vistālāk. 2,1 km tālāk nekā Everesta virsotne. Saules sistēmas augstākais kalns ir uz Marsa, Olimpa kalns - 27 km virs vidējā planētas līmeņa.
Vācu zinātnieki apgalvo, ka spējuši izskaidrot, kā rodas tā dēvētie milzu viļņi. Šādu nosaukumu šim dabas fenomenam devuši okeanogrāfi, savācot liecības par ūdenssienām, kas spēj sasniegt pat 40 metru augstumu. Tiek uzskatīts, ka tieši šādi milzu viļņi vainojami vairāk nekā 200 tankkuģu un kravas kuģu bojāejā pēdējo 20 gadu laikā. Jūrnieku stāsti par neticami augstām ūdenssienām, kas viņus pārsteigušas okeānā, agrāk visbiežāk tika uzskatītas par izdomājumiem, rosinot dažādu mītu rašanos. Līdz šim zinātniekiem un okeanogrāfiem tā arī nebija izdevies pamatot, kā šādi milzu viļņi spēj rasties un kā tie gūst spēku pat 200 metru gara kuģa pārlaušanai uz pusēm.
Stjuartes ir novērojušas, ka visbiežāk lidojuma laikā cilvēki izvēlas tieši tomātu sulu kā iemīļotāko dzērienu lidojumiem. Šis fakts ir ieinteresējis arī zinātniekus, tāpēc viņi ķērās pie pētījumiem un atrada arī visai interesantu skaidrojumu. Pētījumu rezultātā speciālisti konstatēja, ka tikai tomāti ir tie, kas nemaina savas garšas specifiku un kvalitāti. Visi pārējie produkti visbiežāk gaisa spiediena rezultātā savu garšu tomēr nespēj noturēt. Tieši tāpēc garu pārlidojumu laikā ēdienam tiek pievienota sāls un pipari, lai sniegtu ēdienam vismaz kaut kādu īpašu garšu.
Dienvidkorejas iedzīvotāji atskārtuši, ka salā nemaz tik viegli iPhone podziņas uzspiest nav iespējams, tad nu viņi ir bijuši tik attapīgi un sev talkā paņēmuši cīsiņus. Tas bija saistīts ar to, ka visi, kas lieto mobilos telefonus ar kapacitatīvo skārienjutīgo ekrānu (iPhone, HTC Hero, utt) saskārās ar problēmu, ka šos telefonus ir grūti lietot aukstumā. Ar cimdiem ekrāns nespēj saņemt nelielos elektroimpulsus, savukārt lielā aukstumā darboties bez cimdiem gribēs tikai retais. Risinājums šai problēmai izrādās ir pavisam vienkāršs - cīsiņi.
1994.gada 28.septembrī, pirms apmēram 19 gadiem, Baltijas jūrā notika Eiropas traģiskākā pēckara katastrofa – pasažieru prāmja "Estonia" avārija dzelmē aizrāva 852 dzīvības, 17 no tiem bija Latvijas iedzīvotāji.
Liktenīgajā 28.septembra vakarā tobrīd 14 gadus vecais prāmis Estonia, kā ierasts, devās ceļā no Tallinas uz Stokholmu. Uz prāmja tovakar atradās 989 cilvēki, no tiem 803 bija pasažieri, pārējie – apkalpes locekļi. 155 metrus garo kuģi ar deviņiem klājiem un vietu 2000 pasažieriem gadu iepriekš bija iegādājusies Igaunijas kompānija Estline.
Kā vienmēr, kuģī sakāpa pasažieri, bet pa īpašām iebrauktuvēm transporta tilpni piepildīja vieglās un smagās automašīnas. Tika aizvērts paceļamais priekšgals - vizors, ko vēlāk vainos briesmīgajā traģēdijā, un plkst.19 pilnībā pielādētais kuģis pēdējo reizi atstāja Tallinas ostu, lai nākamajā rītā plkst. 9.30 ierastos Stokholmā.
Nereti gadās tā, ka pēc flīžu ielikšanas sabojājas viena no tām, turklāt gluži kā Mērfija likumā – vidējā. Ko darīt? Izrādās, ka par to nav jāsatraucas un viss ir labojams, neizjaucot konstrukciju. Grūtākais – piemeklēt atbilstošo flīzi.
Ja sabojājusies tikai viena flīze, tas nav iemesls, lai ņemtu nost arī visas pārējās. To iespējams nomainīt ātri un bez kaitējuma apkārt esošajai virsmai. Galvenais, atrast un iegādāties tieši tādu pašu flīzi un tādas pašas krāsas cementu, lai pēc darba mainīto vietu nevarētu atšķirt no pārējā kopuma.
Ziema neizbēgami tuvojas, un temperatūra naktīs jau nokrītas zem nulles. Lai gan vēl joprojām dažbrīd uzspīd saule, saimniekiem ir pats pēdējais laiks padomāt par atbilstošu sezonas tehnikas un dārza instrumentu ieziemošanu. Lai dārza instrumenti, velosipēds, zāles pļāvējs un cita tehnika ziemas laikā nebojātos un nezaudētu savu kvalitāti, vērts ņemt vērā dažus praktiskus padomus par to sagatavošanu un glabāšanu ziemā.